Unicef

 

I samband med att UNICEF inledde samarbete med ABBA the Museum kring ABBAs låt Chiquitita samordnade vi pressutskick, mediebearbetning och presskonferens. Det handlade dels om nyheten att ABBA utökar sitt stöd för UNICEF genom att skänka 100% av sina intäkter av låten "Chiquitita" till organisationens arbete för unga flickor, samt lanseringen av kampanjsiten pressplaytogive.com (som ett extra sätt för folk att streama låten och på så vis bidra). I samband med detta presenterades också nyheten att ABBA bjuder in nya artister att tolka låten och på så vis ge den nytt liv och öka antalet streams. Först ut att tolka "Chiquitita" var Laleh, vars version spelades upp på presskonferensen med ABBA-medlemmen Björn Ulvaeus på plats. Några dagar senare framförde Laleh versionen vid UNICEF-gala i New York. Kampanjen och samarbetet fick ett stort genomslag i svensk radio, TV och dagspress vilket gav ringar på vattnet och spreds internationellt.

Se ett urval av pressgenomslaget nedan.